تبلیغات
شیطان پرستی - درباره شیطان

درباره شیطان

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 6 شهریور 1390   10:42 ق.ظ

نوع مطلب :درباره شیطان ،

...

- خلقت شیطان

     شیطان از نژاد جن است. خداوند او را از نژاد آتش (بی دود) و باد پدید آورد و مثل انسان عقل و شعور و شهوت به آن داده خلقت جن قبل از خلقت آدم و هم زمان با خلقت نسناس(طایفه ای به جای انسان فعلی بوده) بوده است.


     خداوند درباره خلقت آنان چنین فرموده است: ما طایفه جن را قبل از انسان از آتش گرم و سوزان و شعله ور بدون دود آفریدیم.

- شیطان  از دید قرآن

     شیطان دشمن سرسخت انسان است که از خلقت حضرت آدم تا به امروز پی در پی با او به مخالفت پرداخته، اهمیت شناخت و نحوه مواجهه با او از موضوعات مهم قرآنی است. در قرآن درباره شیطان آمده است که : شیطان موجودی از گروه جنیان است (کهف 50)، چون جنیان از جنس آتش بی دود هستند. بنابراین شیطان هم از آتش است (حجر 27، الرحمن 15) او در مقابل رب دست به طغیان زد (مریم 44)، و به او کفر ورزید (اسراء 27)، علت کفر و عصیان او در مقابل خدا به دلیل تمرد از سجده به پای انسان بود (بقره 34) ، چون انسان به اسماء الهی آگاهی یافته بود و شیطان از این علم بی بهره بود (بقره 21)، او جنس خود را که از آتش بود برتر از خاک که جنس آدم است می داند و براین اساس کینه و دشمنی انسان را سخت به دل گرفته است (اعراف 22، یوسف 5، اسراء 53، فاطر 6، زخرف 62) و با سرکشی که به درگاه رب نموده است (نساء 117) او را وادار به دخالت در کار خدا بدون داشتن علم و آگاهی کند (حج 3)، دشمنی خود را با آدمیان به رخ آن ها بکشد (زخرف 62)، آن ها را وادار به طغیان و غوا کند (اعراف 175) و حتی با داشتن علم الهی نیز ممکن است این طغیان و غوا صورت پذیرد او سعی می کند به وسیله ی انسان خلقت خدا را دگرگون کند (نساء 119) و سعی می کند حزبش را بر جهان مسلط کند ولی خداوند ضرب او را دچار خسران می کند (مجادله 11) و نهایتاً سعی می کند که با مسخ کردن انسان و تصرف او، عذاب خدا را بر او جاری سازد (ص 41) واو را به سوی عذاب سعیر سوق دهد (لقمان 21) در دلش دائماً حزن و اندوه جاری سازد (مجادله 10) آنها را از آخرت بی اعتقاد گرداند و در قیامت آن ها را در کنار خود محشور بیند (مریم 66 الی 68).

     شیطان در تمام داستان های کهن و ادیان وجود دارد، شیطان آمده است تا انسان خلیفه اله نباشد. شیطان بسان تاریکی مطلق در مقابل روشنایی ونور رحمت الهی است. هرچند در ابتدا بشر سعی داشت تا از شیطان دوری کند و از سر او در امان باشد اما بشر امروزی در پی فنا شدن در نیروی شیطان است.

     شیطان ، در برابر قوانین الهی می ایستد، قوانین جامعه را به سخره می گیرد اما نوعی زندگی سرشار از نفرت، تهی وارگی و همراه با نوعی خشم نسبت به اخلاقیات را به همراه دارد.

     شیطان در ادبیات عرفانی ما، شخصیتی است که مظهر وسوسه های عمیق انسانی است. در ادبیات ادیان، جایگاه و پایگاه او ضد مسیح است و در مرتبه بالاتر ضد خداوند است. اما در هستی، به معنویات و اخلاقیات معنا می دهد، البته این معنا دادن به معنای داوری نیست.

     اگر شیطان نبود که انسان را وسوسه کند، اگر فضای زندگی انسان یک سره در بهشت بود و هبوطی رخ نمی داد، معنای زندگی برای بشر دست نیافتنی بود، اگر امکان وسوسه نبود، سره از ناسره تشخیص داده نمی شد، در اکثر ادیان کلاسیک، شیطان کسی است که در هستی جایگاهی دارد، این جایگاه هم به واسطه، وسوسه انسان است. براساس عرفان اسلامی کشتی گرفتن با او، موحدین از غیرموحدین تشخیص داده می شوند. شیطان نقشه یک وسوسه گر را دارد. جایگاه شیطان، از هستی و زندگی انسان قابل حذف نیست، نقش شیطان در هستی یک سره منفی است، اما برای توحید و برای رستگاری، جایگاه شیطان قابل توجه است، با وجود شیطان است که می توان به معنای فضیلت و رذیلت پی برد. امکان اختیار و زندگی اخلاقی در مقابل زندگی غیراخلاقی با شأن و جایگاه منفی اما حقیقی شیطان قابل بررسی است.




نوشته شده توسط:Danlee Masion
نظرات() 



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر